Mátyáska
és Mártonka két szép öreg bácsi, hosszú fehér hajú, még hosszabb fehér bajuszú.
Ami az életkorukat illeti, novellastílusban úgy illenék mondani, hogy a
hollószárnyú élet alkonyán vannak már ők, s csak a múlt emlékei tüzénél
melegszenek.
Azonban
Mátyáskát és Mártonkát nem illeti meg a novellastílus, mivel ők sem nem
nyugalmazott kapitányok, se nem kigazdult cserzővargák, de még csak nem is
kiérdemült állami tisztviselők. Polgári foglalkozásukra nézve koldusok, s mint
ilyenek, nem susogó platánok árnyán fürdetik meg lelküket a múltak
tündértavában, hanem a Gizella tér sarokkövén üldögélnek födetlen fővel.
Először is, mert a koldusnak úgy illik, egyébként mert a kalapnak egyéb dolga
is van, mint hogy a fejet takargassa: ő fogadja be a filléreket, a
krajcárkákat, nadrággombokat, amikkel a jólelkű emberek betöltik az Úr
parancsolatját.
A
történeti igazság kedvéért meg kell jegyeznünk, hogy Mátyáska és Mártonka a
telet a Belvárosi templom porticusában szokták kihúzni, a Gizella téren csak
nyaralnak. Amoda csak muszájból mennek, amikor a Jóistenke szabad szárnyra
ereszti a telet, de emitt sokkal jobban szeretnek. Amott sötét is van, hűvös is,
a konkurrencia is nagy, meg különösen sok a vénasszony, aki még akkor is pöröl,
amikor imádkozik. Mindig morognak ezek az asszonykoldusok, azt vitatván a maguk
nem éppen filozófiai nyelvén, hogy az ember-koldusoknak nincs létjogosultságuk.
Ezért Mátyáska és Mártonka roppant szégyelli magát, és mihelyt egy kicsit
engedelmesebb lesz az idő, azonnal kiveszik magukat a Gizella térre.
Itt jó
melegen süt a nap, sok a járókelő és kicsike a konkurrencia. Csupán ketten
vannak, de nem rongálják egymást, mert Mátyáska az ipartestület háza felé vett
magának kvártélyt egy fagyalbokor töviben, Mártonka meg emerre a Balog-ház
felé, a vad-ribizlik alatt. Mátyáska kacska-kezű, meg egy kicsit nagyot is
hall, de Mártonka meg mindkét szemire vak. Tehát az ő képesítése mégiscsak
különb, mint Mátyáskáé, őrajta hamarabb megesik az emberek szíve. Épp ezért ő a
rosszabb helyet választotta magának, a túlsó oldalt, amerre kevesebben járnak,
a forgalmasabb részt Mátyáskának hagyta. Ó, ha minden üzletember így tisztelné
a méltányosság elvét, nem rozsdásodna úgy be a mennyország kilicse.
Mátyáska
is tudja azonban, hogy mi a becsület, és ha ő felüle igyekszik valaki Mártonka
felé, a világért sem hozakodna elő a maga nyomorúságával. Dehogy kéregetne ő az
öreg pajtás kuncsaftjaitól, dehogy! Pedig olyan szívhez szóló, reszketős hangja
van, hogy mindjárt megmozdul rá az ember zsebiben a krajcárka, mikor rákezdi:
Mennyeknek
megnyi-i-lt ka-a-apuja,
Irgalmasságnak
sze-e-ent a-a-anyja,
Ó
Má-á-ária!
Ma
különösképp jó napja volt. Mártonka a kocsizörgésen keresztül is ki tudta venni
a vakok éles hallásával, hogy Mátyáska szüntelen énekel. Körülbelül azzal is
tisztában volt, hogy ha ez csak délig így tart is, Mátyáskának holnap nemcsak
cipócskára telik, hanem még egy pakli dohánykára is.
Szomorúan
csörrentette meg a kalapját, de biz abban nem sok csörgött. Rosszul ment ma az
ő üzlete nagyon. De azért a világért se irigykedett, ó, dehogy, csak egy kicsit
elszomorodott.
Egyszerre
csak elhallgatott Mátyáska kornyikálása. A vak ember fülelni kezdett, de csak
semmit se hallott. Az emberek jöttek, mentek, fütyült már a déli vonat is,
Mátyáska csak nem hallatszott.
-
A nyüstyit neki, mi lelhette az öreg cimborát? –
tanakodott a vak ember, mikor egyszer csak nekitámad valaki:
-
Hej, vén Karafás, nem tudja kend, hogy ez nem ország
útja, itt nem szabad koldulni? Mindjárt bekísérem kendet, ha nem hurcolkodik
innen, vén égetnivaló.
A vak
ember átérezte az egész hivatalos hatalom egész rettentőségit, azért csak
csendesen opponált:
-
Ugyan az Isten szentelje meg magát, hiszen vagy húsz
esztendeje mindig itt volt a placcom, mégse szólt érte senki se.
-
Hja, de most nagyurak gyönnek a városba, nem szabad az
ilyen szemétnépnek mindenütt lábatlankodni. Mars no, menjék kend a pokol
fenekére, még szépen van, mert mindjárt megmutatom, hány a nyolc.
A
hivatalos ember elment, a vak pedig szöszmötélni kezdett maga körül.
Összeszedte a motyóját, botját, kalapját, vizes üvegjét, mijét, a könnyek pedig
hullottak világtalan szemébül.
-
Ilyen a szegény ember élete!
-
Ilyen ám, Márton – adta vissza a sóhajtást Mátyáska, aki
éppen erre ért oda -, nekem is fölmondták a szállást. Én már a biztos úrnál is
jártam, de azt mondták, hogy vigyen a fene, mert mindjárt becsukatnak. Gyön a
király, azt mondták.
-
Hát osztán? – a szegény embert eldugják elüle, hogy csak
csupa cifraságot lásson. Hát igazság ez, Mátyás?
-
Nem az, Márton, nem az, de hát most már mit csináljunk? –
töprengett Mátyás, akit az eset szociálpolitikai oldala kevésbé látszott
izgatni.
-
Mit-e – tüzeskedett a világtalan -, oda menünk a király
elébe, oszt megmondjuk neki, hogy adassa vissza a házamat, amit a víz elvitt,
oszt máig sem adták vissza.
-
Ó, öreg pajtás, nem köll már nekünk ház, csak akit az
asztalos csinál. Hazaérünk mink már úgy is, hiszen tudod: hetven felé,
hazafelé…
Erre már
egészen kétségbeesett a vak ember.
-
No úgy is jó lesz. Nincs már nekünk helyünk ebben a
városban. Hát gyerünk a Tiszának, ha elvette a házamat, vegyen el minket is.
Úgyse igaz már az Isten se!
A másik
megborzadva vetett keresztet magára a kacska kezeivel, aztán megfogta az
indulatoskodó cimborája kezét:
-
Ja, Márton, Márton, elvette a gonosz az eszedet! Hát nem
gondolsz arra, hogyha magad mulasztod ki magad a világból, nem temetnek a feleséged
mellé? Márton, Márton, Márton!
A vak
ember kigyulladt orcája egyszerre megfakult, hályogos szeme mozdulatlan meredt
a levegőbe, mintha látna valakit, aki láthatatlan a látóknak.
Aztán
megindult a két rongyos ember, s fényes délben zendült föl az ének a templom
küszöbén:
Mennyeknek
megnyi-i-lt ka-a-apuja,
Irgalmasságnak
sze-e-ent a-a-anyja,
Ó
Má-á-ária!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése