Mit ér abban válogatni, hogy mit higyjünk
és mit ne higyjünk? Mit ér az imádság jótett nélkül. A puszta szótól senki sem
üdvözül, és tudatlansága miatt senki el nem kárhozik.
Ezt tartsátok meg, hogy a hit, szeretet
nélkül, megholt állat, mielőtt e kis elbeszélés olvasásához fognátok, melly bár
egy kicsit neveltetésre van szánva, de tanuság vagyon annak mélyén.
Élt, de még most is él a Tisza két
partján egy hires nevezetes család, mellynek minthogy nem akarom valódi nevét
kitenni, nevezzük azt Nemesházynak.
Még a tizenhetedik század közepén
szakadás történt ezen jeles nemzetségben, ollyan formán, hogy az akkori
országos zavarok között egyike a Nemesházy ősöknek Erdélybe ment, ott felvette
a reformata hitet, - a többiek katholikusok voltak, - s később helyre állván a
békesség, ő is visszatért jószágára, de azután is református maradt.
Ezentul örökös volt a villongás a két
külön templomba járó családág között, melly firól fira adatott át, és sohase
tudtak kibékülni egymással.
A mellett mindenféle praktikát
elkövettek, hogy egymást saját hitökre térítsék. A katholikus hitet követő
családágtól nagy hatalmas férfiak támadtak, zászlós urak, prépostok, czimzetes
püspökök, kik nagyszerü kecsegtető ösztöndijakat alapitványoztak azon
Nemesházyak részére, kik a katholika hiten vannak, vagy arra áttérnek: viszont
a református család tekintélyes férfiai, kik közé nem egy alispánt, főkuratort,
sőt még egy superintendenst is lehetne számitani, hasonlóul mindent
elkövetének, hogy a rokonság téveteg juhait magukhoz téritsék A számos és
elterjedt kettős családban akadt is egyszer másszor vagy egyik, vagy másik
oldalon egy-egy kevésbé szilárd tag, ki elhagyta apái hitét, s nagybátyjaiéra
tért át: a min aztán a millyen nagy volt az öröm és a diadal az egyik részen,
olly nagy volt a harag és elkeseredés a másikon.
Ez a harcz pedig folyt ivadékról
ivadékra. A két osztályos rokon-család egyikének jószága a Tisza jobb partján,
a másiké a balparton volt, s minthogy időjártával a család nagyon
elszaporodott, a jószág sok apró részre eloszlott, egyik vagy másik azután vagy
eladósodott, vagy elprédálta vagyonát, s kénytelenné lett birtokát eladni.
Illyenkor aztán a két család egész hadjáratokat folytatott egymással, nehogy
vagy a református család vehessen egy talpalatnyit a katholikus ág jószágai
közepében, vagy ez amazéban, s lettek belőle sok ősiségi, zálogjogi,
elsőbbségi, ujra osztozási, cserélési, s más efféle pörök, a mik az időjártával
markális, violentialis, repositionalis, kriminális a más efféle-ális pörökkel
szaporodva egész asztagokká nőttek a családi levéltárakban, és egynek sem
szakadt soha vége.
Már ebben a században történt, hogy
Nemesházy Kálmán ifju juratus korában megismerkedék Pesten ugyancsak Nemesházy
családból való Erzsébet nevü leánynyal, ki akkor itt nevelőben volt. Valami
házi mulatság alkalmával látták meg egymást, s megtetszettek egymásnak.
Ugy hiszem igazuk is volt. A ki azon
időbeli arczképeiket látta a Nemesházy kastélyokban, Kálmánt asztrakán prémes
fekete mentében, kondor fekete hajjal, pörge bajuszszal, gömbölyü teli
orczával, és erzsébetet pásztor leánynak öltözve, hóna alatt átkötött piros
övvel, melly fiatala keble szelid domborulásait még jobban kitünteté, s a
lefelé omló szép szőke hajfürtökkel, s szelid buzavirágszinü szemeivel,
lehetetlen, hogy át ne lássa, miszerint ahoz bizony nem sok biztatás kellett,
hogy két ilyen fiatal ember egymásba bele szeressen, kivált, mikor azt előre
tudták, hogy nekik némileg kötelességük is egymást szeretni, mert mindketten
Nemesházyak, bárha távoli is a rokonság.
Arra természetesen egyiknek sem volt
gondja, hogy ki miféle hiten van. Az ilyen fiatalemberek egészen más dolgokról
katechizálják egymást, s hamar tulteszik magukat mindenféle dogmán. Mire
Pestről haza kellett menniök, egyik is ollyan szerelmes volt, mint a másik, s
odahaza mihelyt alkalmuk nyilt tudatták a szülőikkel.
No iszen lett ebből szép történet. Kálmán
szülői reformátusok voltak, Erzsébeté katholikusok. Mind a két család ellene
szegült e szövetségnek, mellyhez hasonló hallatlan volt még a két rokonság
krónikáiban, kik egymást ez ideig csak gyülölni tudták, s a fiaikat s lányaikat
a gyülöletben nevelték fel szépen.
Elébb ki akarták őket tagadni mindkét
félről, de hogy a fiatalok a Tiszába ugrást kezdték emlegetni, még is
meggondolta magát mind a két fél, s inkább hasznot akart huzni az esetből, s
azt határozá el, hogy no hát, ha ollyan nagyon szereti gyermekét az a másik,
hát bizonyitsa be: térjen át az ő hitére.
Mindkét félnek érdekében állván,
szerelemből missionáriussá lettek, s ki mi jót tudott saját hitéről, azt a
másiknak szivébe oltogatá, ugy hogy mikor a két szerelmes egy-egy boldog órát
tölthetett egymással, nem különben beszélnek azalatt, mint ha a tridenti
zsinatban értekeznének a hussziták paragraphusairól.
Eldicsérték egymás papjait, megismerteték
a szép imákat, szép ünnepi szónoklatokat, miket csak mindkét részről tartanak,
és a miben mindkettőnek igazuk volt.
Végre is a szerelem sokat tehet.
Mikor az ember nagyon szerelmes, még a
pokolban sem igen válogat, nem hogy még a mennyországban, s ha néha e tárgy
felett kissé csipősebb szóváltások történtek is a szerető felek között, az „
osculum pacis” ( a béke csókja) ismét rendbe hozott mindent, melly mint tudjuk
azon egy különös pont, mellynek érvényességét semmiféle schisma ( hitszakadás)
sem vetette el, s mellyben orthodoxusok és reformatorok egyaránt örömest találkoznak.
Erzsike annyira haladt már, hogy egy
vasárnapon a kálvinista tiszteletes prédikácziójára is elment, s megvallá, hogy
az igen szép volna, csak ollyan hosszu ne volna. Kálmán viszont péntek napon
ebédre maradt Erzsike szüleinél, s elismeré, hogy vannak ételek, mellyek vajjal
is igen jók, s biz ő – Erzsikéje kedvéért – nem csak böjtölni, de még koplalni
is kész volna: - a mi két különböző dolog.
Illyenformán szépen közeledének az ifjak
egymáshoz: kölcsönösen átjártak látogatni egymás szülőihez, rokonaihoz, kik
nagy örömben kezdének már lenni a felett, hogy családjaik illyen szépen
közelednek egymáshoz, s mindegyik előre dicsekedett a hóditásával, mellyet
közel gondolt lenni. A midőn tehát egy napon Kálmán atyja Egerből kap egy
levelet fiától: mellyben az tudtára adja, miszerint ő részint az igaz hit tanai
által meggyőzetve, részint szerelme által indittatva, az aláirt napon a római
szentegyház hivei közé tére át.
Ugyanazon a napon Erzsike atyja Egerben
kap levelet a lányától Debreczenből, amellyben az tudtára adja, miszerint ő
egyfelől meggyőződését követve, másfelől Kálmán iránti szerelemből e mai napon,
kitöltvén a hatheti vizsgálatot, a reformata hitre tért át.
E szerint megint ott voltak, a hol az
előtt, csakhogy megforditva. A szülők végre is kénytelenek voltak beleegyezni a
házasságba, a mi nemsokára meg is történt, s mint tudjuk, nem volt Isten áldása
nélkül.
Tanuság pedig ebből az: hogy hit
dolgairól vitatkozni nem laikus embernek való. Minden hit jó, csak
megtartsátok, s legyen mindenki tisztelettel a másé iránt. A teremtő egyik
embernek is ollyan édes atyja, mint a másiknak, s nem elég, hogy valaki azt
mondja: „ uram, uram!” hanem szükséges, hogy szivében szeretet legyen, melly
nélkül a hit megholt állat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése