2013. december 27., péntek

Madách Imre: Az ember tragédiája



1.       szín – A mennyekben


Angyalok kara dicséri a teremtést. Az Úr megalkotta a világmindenséget, ”Be van fejezve a nagy mű, igen, / A gép forog, az alkotó pihen. / Évmilliókig eljár tengelyén, / Míg egy kerékfogát újítni kell.” A főangyalok: Gábor, Mihály és Ráfael tisztelegnek a mű alkotója előtt. Csak Lucifer hallgat. Az Úr kérdésére dacosan felel, nem tetszik az alkotás: „ S mi tessék rajta? Hogy néhány anyag / Más-más tulajdonokkal felruházva /…Néhány golyóba összegyúrva. / Most vonzza, űzi és taszítja egymást, / Nehány féregben öntudatra kél, / Míg minden megtelt, míg minden kihűlt. / Az ember ezt, ha egykor ellesi, / Vegykonyhájában szintén megteszi.” Lucifer hiányolja az összhangot, a harmóniát. Az Úr nem bírálatot várt, hanem hódolást: Lucifer azonban büszkén vallja: „ Nem adhatok mást, csak mi lényegem.” Részt követel a teremtett világból, mert ő is részt vett az alkotásban, tagadás nélkül semmi sem létezik. Az Úr két fát jelöl ki a Paradicsomban, a tudás és a halhatatlanság fáját. Ez lesz majd birtoka. Lucifer elégedett: „ Fukar kezekkel mérsz, de hisz nagy úr vagy, / S egy talpalatnyi föld elég nekem, / Hol a tagadás lábát megveti, / Világodat meg fogja dönteni.”


2.       szín – A Paradicsomban

Ádám és Éva most keltek életre, csodálják és élvezik a létezést. Az Úr szava figyelmezteti őket, hogy birtokolhatják az egész Paradicsomot a két átkozott fa kivételével. Lucifer jelenik meg, és hozzálát ördögi tervéhez. Először a kétkedést szítja fel. Miért épp ez a két fa tilalmas – kérdezi, és a tudásról, halhatatlanságról beszél. Éva hajlik a csábító szóra, okfejtése nyomán Lucifer őt tartja az első bölcselőnek. „ A tett halála az okoskodás” – mondja Lucifer, és Éva szakít a tudás fájáról. A másik fához már nem jutnak el, kiűzetnek a Paradicsomból. Az égi kar feljajdul: „ a föld elveszett.”

3.       szín – Pálmafás vidék a Paradicsomon kívül

Ádám cövekeket ver le kerítésnek, Éva lugast készít. A Paradicsom kényelmét próbálják megteremteni. Lucifer a szorgoskodó emberpárt látva arról szónokol, hogy a család és a tulajdon irányítja majd később is az emberek cselekedeteit. Ipar és hon lesz az első igyekezetből. Ádám megismerésre, tudásra vágyik. Éva is kíváncsi, hogy a távoli jövőben megmarad-e női bája. Lucifer álmot bocsát rájuk, hogy megpillanthassák az emberiség jövendőjét. Az álom egére kis sugár gyanánt a reménységet helyezi. Ádám és Éva visszavonulnak kalibájukba, és elalszanak. Itt kezdődik az álomképek sora.

4.       szín – Egyiptom
Ádám mint fáraó trónol: Lucifer a minisztere. A háttérben rabszolgák hatalmas piramist építenek. Minden dicsőség a fáraóé, de Ádám űrt érez a lelkében. A munkafelügyelők elől a trónszék elé menekül egy rabszolga, s utána fut a felesége is, aki nem más, mint Éva. A nő férjére borulva védi a további ütlegek elől, ám nem tud segíteni rajta, a rabszolga már haldoklik. Utolsó szavaival sebet üt a fáraó szívén: „ Mért él a pór? – a gúlához követ / Hord az erősnek, s állítván utódot / Jármába, meghal. – Milljók egy miatt.”

Ádám a trónhoz vezeti Évát, szépségét ez illeti meg. A rabszolgák jajveszékelése azonban nem hagyja nyugodni Évát, és Ádám is ráébred, hogy a rabságban sínylődő milliók révén nem juthat boldogsághoz. Ezért felszabadítja a rabszolgákat, félbehagyatja a piramis építését: „ E mű meg álljon bevégezetlenül, / Intő rom annak, aki nagyra tör.”

Lucifer intő példázatot mond a lassan múló, de mindent elpusztító időről, az emberi alkotások, hír és név mulandóságáról. Ádám azt kéri, hogy a millióknak szerezhessen érvényt szabad államban. Lucifer pedig elvezeti a következő álomképbe.

5.       szín – Athénben

Éva mint Lucia kisfiával egy nyílt templomcsarnokban mutat be áldozatot, hogy férje, Miltiádész, a hadvezér épségben hazatérjen a csatatérről. A templom előtt két demagóg szítja az emberek haragját. Miltiádészt vádolják összeesküvéssel, mert nem harcol a perzsák ellen, hanem Phárosznál várakozik seregével. Az éhező nép némi jutalom fejében bármit megszavaz, így Miltiádész ellen születik döntés.

Lucifer mint hírnők érkezik, és elmondja, hogy Miltiádész Athén felé tart a sereggel. Megtudta, mit forralnak ellene, és bosszút állni készül. A demagógok köpönyeget fordítanak, hódolni akarnak a hadvezér előtt, hogy mentsék irhájukat. Luciát és gyermekét kis híján túszul ejtik, de azok a szentélybe menekülnek. Lucifer gúnyosan kacag saját gonosz tréfáján.

Ádám mint Miltiádész érkezik. Súlyosan megsebesült, azért érkezett vissza a városba, hogy a nép kezébe helyezze vissza a hatalmat. Nem érti, hogy miért esdekelnek előtte. Amint fegyveresei szétoszlanak, a demagógok ismét ellene fordulnak: nyilván gyávaságból hivatkozik a sebesülésre. Megfutamodott, tehát áruló. Éva a szentélybe menekíti Ádámot, és gyalázó szavakkal illeti a népet. Ádám nem hibáztatja a polgárokat, hisz ilyen a tömeg természete. Úgy dönt, hogy vállalja a kiszabott büntetést, és a bárd alá hajtja a fejét.

6.       szín – Rómában


Ádám az élvezetekben, ételben, italban, zeneszóban keres menekvést. Mint Sergiolus látja vendégül kéjenc barátait, Catulust, és Lucifert mint Milo-t. Éva mint Júlia más kéjhölgyekkel, Hippiával és Cluviával együtt van jelen. Gladiátorok küzdelmét figyelik mindannyian. Ádám fogadást köt Catulussal a győztesre. Egy ló ellenében Évát ajánlja tétül. A fogadást megnyeri.

A mulatozásba azonban komor színek vegyülnek. A kéjek hajszolása a csömörig jut el, méreg, halál képei villannak elébük. Hippia a borról, szerelemről énekel, Cluvia az erényről ad elő gúnyos dalt. Éva a boldog múltra emlékezik vissza. Kintről jajveszékelés hallatszik be, Lucifer elmondja, hogy néhány őrültet feszítenek keresztre, akik testvériségről, jogról álmodoztak. A társaság elkomorul.

Lucifer tanácsára behívják az első arra járót, hogy felviduljanak. Egy nyitott koporsóban halottat hoznak elébük. Hippia nem riad vissza tőle, és megcsókolja, hogy kilopja szájából az obulust. Ekkor a kísérők közül előlép Péter apostol. Elmondja, hogy a csókkal a döghalált szívta magába a kéjnő. Szónoklatában a szétbomlott erkölcsi rendről beszél és az új eszmékről. Szavára szétporladnak a régi istenszobrok. Péter megkereszteli a haldokló Hippiát.

Ádám a lovag-erények, a nőideál eszméit tűzi maga elé, és a jövőben a kereszt nevében akar újra csatázni. Lucifer az istenhittől kissé visszaborzadva vezeti új álomkép felé.

7.       szín – Konstantinápolyban

Ádám mint Tankréd lovag az Ázsiából visszatérő keresztes hadak élén lovagol. Lucifer mint fegyvernöke van mellette. A város lakói riadtan menekülnek, félnek a vad katonáktól. Viselkedésüket nem másítja meg a kereszt jele, a polgárok rablásához, fosztogatásához szoktak. Ádám seregével a közeli ligetben táborozik le. Az előmerészkedő polgárok arról faggatják, hogy a Homousiont vagy a Homoiusiont hiszi. A Szentháromságtan hitvitát előidéző kérdését Ádám nem érti.

A Pátriárka jelenik ekkor meg, láncra vert eretnekeket kísérve. Ádám a szent sír harcosainak elszállásolásához kér tőle segítséget, de a Pátriárka fontosabb dolgokkal van elfoglalva. Az eretnekek fölött kell ítélnie. Miért mentek Tankrédék más országba csatázni, az ellenség itt van közöttük. Az eretnekek egyetlen i betű miatt készek a halálra, a Pátriárka parancsára máglyán végzik. Hitük erős, zsoltárt énekelve pusztulnak el.

Két hölgy, Éva mint Izóra és Heléne menekül Ádám elé. Segítségért könyörögnek, mert Tankréd katonái megtámadták őket, és erényükre törtek. Ádám a közeli zárdához kíséri a hölgyeket. Izóra szépségétől szerelemre gyúlva jelet kér tőle. A lány elutasítja a közeledést, hitére hivatkozik, fogadalma köti, Ádám nem remélhet. Lucifer „ őrült fajzat”- nak nevezi az embert, aki hol „ állati vágyának eszközéül / Tekinti a nőt,”…hol, „ istenül oltárra helyezi.” Ádám és Éva még elváltuk után is egymásra gondolnak, de kísértet-látomás riasztja őket. Ádám az eszmékbe belefáradva szemlélődni, pihenni vágyik.

8.       szín – Prágában

Ádám mint Kepler Rudolf császár udvarában szolgál csillagászként. Tudását arra kell fecsérelnie, hogy a császárnak és az udvaroncoknak horoszkópot készítsen, bár nem hisz benne. Az udvaron máglya ég: nem tudni, hogy eretneket vagy boszorkányt égetnek épp. Kepler anyja is börtönben ül boszorkányság miatt, Rudolf pedig arra figyelmezteti, ne tévedjen a protestáns tanok útjára, hiszen hálával tartozik neki, hogy udvarába emelte. Éva mint Borbála, Kepler felesége feslett életet él, megcsalja urát. Az udvar megrontotta, férjétől folyton pénzt kunyerál. Ádám szereti, de lelkét keserűség tölti el: „ Minő csodás kevercse rossz s nemesnek / A nő, méregből s mézből összeszűrve.”

Lucifer Kepler famulusaként van jelen. Ádám bort kér tőle, hogy felejtse bánatát. Új korról álmodozik, amely nem riad vissza kemény eszközöktől sem, és lerázza a rideg közönyt. A Marseillaise dallama hallatszik, és Ádám a bortól elnehezülve álmot lát, a szín hirtelen az új álomképpé változik.

9.       szín – Párizs, Gréve piac

Ádám mint Danton a guillotine mellett áll, Lucifer a bakó, ebben a színben nem szólal meg. Egyenlőség, testvériség, szabadság – szavalja Ádám, és a tömeg egyetértve morajlik. Működjön a nyaktiló, a nép ellenségeit el kell veszejteni. Akire Danton mutat, máris halott. Egy ifjú márkit és Évát mint testvérét vezetik most elő. Ádám rokonszenvesnek találja a testvérpárt, de a márki nem fogadja el a segítséget, kitart elvei mellett, erre elvezetik a börtönbe. Éva sem hajlik meg Ádám kérő szavára, nem fogadja el a bókjait.

A visszatérő tömegből egy sans-culotte hátulról leszúrja Évát. A sokaságból egy rongyos pórnő bontakozik ki, Éva új alakban. Egy tőrrel és egy vére fejjel a kezében lép Dantonhoz. Ádám visszaborzad a látványtól: „ Azt nem bírhattam, védte glóriája, / Ettől pokolnak gőze undorít el.”

Saint-Just és Robespierre érkezik meg a térre. Dantont arisztokratákkal való rokonszenvezéssel, továbbá csempészéssel, hatalomvággyal vádolják. Ádám még figyelmezteti Robespierre-t, hogy ő is követni fogja, majd méltósággal hajtja fejét a nyaktiló alá.

10.   szín – Prágában

A nyakazás elmarad, Ádám mint Kepler ismét Prágában találja magát. Álmát a forradalomról nagyszerűnek találja a mocsok és a vér ellenére is: „ Az eszmék erősbek / A rossz anyagnál.” Éva kiábrándultan, keserűen távozik az éjszakai légyottról, az udvaronc arra akarta rávenni, hogy férjét ölje meg. Lucifer egy tanítványt vezet Ádám elé. A tudásszomjjal teli ifjú kérdéseire Ádám arról beszél, hogy a bölcselet csupán költészet. A tudás belátása annak, hogy még keveset tudunk. A régi fóliánsok a tűzre valók, mert megbéklyózzák a szabad szellemet. A művészet és a szabad gondolkodás fog új világot alkotni. Lucifert arra kéri Ádám, hogy vezesse új, fejlődő világba.

11.   szín – Londonban

A Tower bástyáiról Ádám vásártérre lát. Lelkesülten szól a szabad verseny teréről, de Lucifer figyelmezteti, hogy ami távolról összehangolt egységnek látszik, közelről visszataszító lehet. Munkásruhába öltözve mindketten a tömegbe vegyülnek. A vásár forgatagában mindent a pénz, a haszonlesés irányít. Minden kapható, még a női bájakat is adják-veszik. Egy bábjátékos épp Ádám és Éva történetét mutatja be, hogyan szedte rá a kígyó az első nőt. Valóban minden a becsapásra utal. A kocsma savanyú bora és a vad hangú zene is jelzi, hogy valódi értékek, művészet helyett a silányság uralkodik. A munkások a gépeket szidják, mert azok miatt nem jutnak kenyérhez. A gazdagok élősködnek rajtuk. Éva jelenik meg mint polgárlány, anyja kíséretében. Az anya féltőn őrködik lánya felett, de csak azért, hogy pénzes férfit kerítsen neki.

Ádám egy cigányasszonnyal jósoltat magának. Lucifer, a cigányasszonynak szánva a szavakat, mylordnak szólítja Ádámot, ezért a jóslat szerelmi sikerről szól. Évának egy szegény ifjú bókol mézeskalács szívvel. Miközben a Nyegle a tudományt megcsúfolva életelixírt próbál eladni az embereknek, Éva anyja tudomást szerez Ádámról, a gazdag udvarlóról. Ádám Lucifertől kapott ékszerekkel hódítja meg a lányt. Ezalatt egy munkást hoznak taligán, kivégzéshez készülődnek, mert megölte egy gyáros fiát, aki elcsábította a feleségét. A Tower egyik falfülkéjében lévő szentkép mellett haladnak el. Éva virágcsokrát tenné oda, de az elolvad, s az ékszerek gyíkokká válva peregnek le róla. Nagy zavar támad, Ádám és Lucifer a Tower bástyájára menekül.

Ádám kiábrándultan nyilatkozik az alaktalan tömegről. „ Kutyáknak harca egy konc felett.” Az egységesen szervezett, tudomány irányította világba vágyik inkább, de előbb Lucifer megmutatja neki, hogy ebben a világban is van összeműködés, van rend, ha távolabbról nézik. A térség közepén megnyíló hatalmas sír köré gyűlik a nép, haláltánc veszi kezdetét. Az eddigi szereplők egymás után szavalják el búcsúverseiket, majd mindenki sírba veti magát. Csak Éva lép át a sír fölött glóriával, mert a szerelem, költészet s ifjúság nemtője vezeti.

12.   szín – Falanszter

A tudomány vezérelte jövőbeli világba jut Ádám. Egyenruhában jelennek meg egy csarnokokra osztott épület udvarán. Lucifer elmondja, hogy a „hon” fogalma már megszűnt. Egy tudóst pillantanak meg lombikja fölé hajolva, a szerves élet titkát fürkészi. Kérdésére, hogy ők miféle tudományszakot művelnek, Ádám azt feleli, hogy az egésznek áttekintésére vágynak. A tudós helyteleníti ezt, mert a részletek a fontosak. Elkíséri őket a múzeumba. Itt a kihalt állatok kitömött példányai láthatók: ló, kutya, ökör, oroszlán, tigris, őz…Az állatok kihaltak, csak a disznó és a birka, mint haszonállatok szolgálják az embert. A szénre és vasra sincsen már szükség, ezeket a levegőből nyerik. Megtekintik a Föld utolsó rózsaszálát, és két könyvet is, Homérosz és Tacitus műveit. „ Rég megcáfoltuk már minden sorát” – mondja a tudós. Látnak még fegyvereket, festményt, de a tudós minden múltat idéző holmit felesleges kacatnak és veszélyes tárgynak nevez.

Életüket a célszerűség irányítja. Korábban az embert eltartotta a Föld, de kincsei elfogytak, a Nap pedig négy ezredév alatt kihűl. Négy ezredév van tehát hátra, hogy megtanulják pótolni a Napot. Csengetnek, véget ért a munka, gyermekek, férfiak és nők érkeznek, köztük Éva is. Név helyett az embereket számokkal jelölik. Aki vétséget követett el, most büntetést kap. Platón pásztorként rosszul őrizte a nyájat, borsón kell térdepelnie: Michelangelo rendetlenül hagyta műhelyét, mert egyfolytában széklábat kellett faragnia, ezért szobafogság a büntetése: Cassius verekedést szított, ezért gyógyításra szorul.

Az emberek jellemét, képességeit koponyaalkatuk után ítélik meg. Éva gyermekét is ilyen vizsgálatnak vetik alá. Amikor el akarják szakítani Évától, Ádám kardot ragadna, s Lucifer tartja vissza. Ádám Évát választja kijelölt párjának, bár a tudós szerint: „ Rajongó férfi és idegbeteg nő / Korcs nemzedéket szül, ez nem helyes pár.” Mielőtt kórházba szállítanák őket, Lucifer kiragadja a képből Ádámot egy újabb álomkép felé.

13.   szín – Az űrben

Ádám és Lucifer mögött a Föld egyre kisebbé váló szelete látszik. Gyorsan távolodnak, Ádám kitörni vágyik ebből a világból. „ Szerelem és küzdés nélkül mit ér / A lét. Hideg borzongat.” A Föld szelleme figyelmezteti, nem lépheti át a határt. Ádám azonban tovább tör, és egy sikoltással megmerevül. Lucifer már örül győzelmének, de a szellem közli, hogy Ádám csak érintette az idegen világot, így nem halt meg.

Ádám feleszmél és vissza akar térni, csatázni megint. „ A cél voltaképp mi is? / A cél megszűnte a dicső csatának, / A cél halál, az élet küzdelem, / S az ember célja e küzdés maga.” Bármilyen eszme is vezette az embert, hit, tudás vagy szabadság: egy közös volt benne, hogy előre tört. Lucifer ugyan megjósolja a tudomány bukását, de Ádám döntött, visszatér a Földre.

14.   szín – Hóval és jéggel borított hegyes vidék

Ádám kérdésére, hogy miért nem a pálmafás, kies vidékre tértek vissza, Lucifer elmondja, hogy a Föld egyenlítőjénél járnak. A tudomány nem győzött végzetén, a Nap kihűlt, a Föld eljegesedett. Ádám kétségbe esik, hogy faja kipusztult, de feltűnik egy eszkimó. A sivár táj lakója korcs ember, térdre borul előttük, isteneknek hiszi őket. Fókavadászatra készül. Életét a megélhetés tölti ki: „ Szomszédimat, igaz / Agyonverém már mind, de hasztalan, / Mindég kerülnek újak: s oly kevés / A fókafaj.” Az eszkimó kunyhójába lépve Ádám Évát pillantja meg, aki állattá silányodott. Borzadva bontakozik ki öleléséből, és arra kéri Lucifert, hogy érjen véget álma. Szeretné megfontolni, hogy dacoljon-e még Isten végzetével. Lucifer teljesíti kérését, az álomképek sora ezzel véget ér.

15.   szín – a 3. szín pálmafás vidéke

Ádám ébred álmából. Éva még a kunyhóban alszik. A rettentő álomképek miatt Ádám megtörött szívűnek mondja magát. Lucifer gyávának nevezi, aki harc nélkül fogadja el a csapást. Ádám dacosan a szabad akaratra hivatkozik, döntése csupán az övé, hiszen még Isten ellen is fellázadt a Paradicsomban. „ Dacolhatok még, Isten, véled is. / Bár százszor mondja  a sors: eddig élj, / Kikacagom, s ha tetszik, hát nem élek. „ Egy szirt felé halad, hogy véget vessen életének, s hogy ezzel az emberiség történetét is megakadályozza.

Éva is felébred. Furcsállja Ádám hideg elszántságát. Megvallja, hogy biztosítva van jövőjük: „ Anyának érzem, óh, Ádám, magam.” Ádám a porba hullik, elismeri Isten előtti vereségét. Lucifer dühösen támad rá, mert megfeledkezett a tőle kapott hatalmáról, de megnyílik az ég, és az Úr jelenik meg. Ádám őt faggatja, hihet-e a rettentő álmoknak. Az Úr azonban nem fedi fel a jövőt. Az arasznyi létre korlátozott ember saját magára van utalva. Lucifer az ember természetét gúnyolja, továbbra is hitvány alkotásnak tartja.

Az Úr Ádám elé a végtelen tért kínálja. Ha megfáradna küzdelmeiben, a nő tiszta lelkülete segíti át majd költészetével. Lucifert pedig azzal bünteti, hogy amit elrontani készül, épp az lesz majd csírája a szépnek, nemesnek, újnak. Angyalok kara dicséri a bölcs döntést. Ádám utolsó panaszára: „ Csak az a vég! – csak azt tudnám feledni!” az Úr zárószavai felelnek: „ Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szeretettel köszöntök
Minden kedves böngészőt!





"Legjobb lenne hallgatni,
nem mozdulni,megállni,
nem érezni és nem látni?,
de akkor elfelejtenék embernek lenni!"
jazsoli5