2014. március 4., kedd

Bölöni György: Táncsics Mihály a népszabadság hőse



Ki volt Táncsics Mihály? A régi Magyarországon azt tanították róla, hogy 1848. március 15-én a forradalmi nép, Petőfi Sándorral az élen kiszabadította budai börtönéből. De Táncsics Mihály nemcsak a márciusi események hőse. Sokkal több annál: negyvennyolc küzdelmeiben legnagyobb alakja a magyar népszabadságnak.

1799. április 21-én született a Veszprém-megyei Ácsteszéren. Háromszáz éve volt már akkor, hogy a magyar urak a lázadó parasztok vezérét, Dózsa Györgyöt tüzes trónra ültették, izzó vaskoronával megkoronázták. Azóta rabszolgákhoz hasonló jobbágysorban éltek – pártfogója és szószólója. Elnyomatása elleni igazáért Táncsics Mihályban szólalt meg újra a magyar nép.

Táncsics Mihály is jobbágynak született, olyan parasztnak, aki kicsiny földjéért, amit magának megművel, vagy a házért, melyben lakik, egész éven át ingyen szánt, vet, kaszál, arat a földesúrnak. Mielőtt hazánkat a szovjet hadsereg bátor katonái felszabadították, csaknem az egész ország csupa nagybirtokból állott és egy-egy mágnásnak, püspöknek olyan hatalmas földje volt, mint egy megye vagy még ennél is nagyobb. Legénykorában Táncsics is földesúrnak szolgált és ugyancsak csattogott hátán a munkafelügyelő hajdú mogyorófa pálcája. A jobbágyságot eltörölte a negyvennyolcas forradalom, a fiatal Táncsics azonban még előbb, saját erejéből szabadította fel magát, egyetemet végzett, megtanult németül, angolul, franciául, eredetiben olvasta a felvilágosodott külföldi írók munkáit s végül maga is írni kezdett. Kezében az eszmék fegyverévé vált a toll.

Könyveit azonban az osztrák cenzúra nem engedélyezte vagy elkobozta. Így aztán a könyvek, melyek sajtószabadságot, törvény előtti egyenlőséget, közteherviselést, csupa olyan eszmét hirdettek, melyeket veszedelmesnek ítélt az akkori kormányhatalom, nem juthattak el a nemzeti életet elnyomó osztrák uralom és a magyar nagyurak haladást gátló, elavult rendje miatt az olvasók közé.

40 éves volt már, amikor rászánta magát, hogy írásainak külföldön szerez kiadót. Szegény ember volt, így gyalog vágott neki a világnak: bejárta Ausztriát, Németországot, Hollandiát, Belgiumot, Franciaországot és eljutott Angliába is. Szabadságeszmékkel megtelve tért haza és nekifogott az írásnak. Az 1848 előtti idők voltak ezek, recsegett-ropogott az ország ócska rendje, sarkából készült kifordulni a régi világ. A legnagyobb magyarok: Széchenyi, Wesselényi, Eötvös, Kossuth munkálkodtak azon, hogy ez a kevés kiváltságokat éltető, de milliónyi dolgozót sorvasztó rend megváltozzék. Ezek közé a nagy hazafiak közé soroljuk Táncsics Mihályt.

Lelkesen állt szolgálatába minden ügynek, melyben a nemzeti érdeket és haladást látta. Az akkor még nagyon német Pesten és Budán hirdetője volt a magyar nyelv ápolásának, tanított, nyelvtanokat, sok iskoláskönyvet írt az akkor induló magyar nyelvű oktatás számára. És igazi népnevelő lett. Kossuth Lajos negyvennyolc előtt a magyar iparosodás elősegítésére Védegyletet alapított. Leglelkesebb tagjai ennek Petőfi Sándor és Táncsics Mihály lettek. Petőfi versben Táncsics cikkekben buzdított a magyar iparcikkek használatára. A hazafiak azzal mutatták ki nemzeti érzésüket, hogy hazai holmikat használtak és hazai kelméből készült magyaros ruhában jártak. Petőfi is magyar kucsmában, nyakbavető mentében, kezében csákánnyal járta a pesti utcákat a német divatú, cifra, úri nép között. Táncsics pedig hazai szövetből magyaros szabású darócruhát öltött és éveken át megmaradt ebben a viseletben.

Alig érkeztek Pestre a külföldön megjelent könyvéből – „Népkönyv” volt a címe – az első példányok, Táncsicsot perbe fogták és a budai börtönbe zárták. Innen szabadította ki a negyvennyolcas ifjúság. A sajtószabadság megszületésével Táncsics most már szabadon írhatott. Lapot alapított, a „Munkások Újságjá”-t , melyben utat nyitott a parasztság és a munkásság követeléseinek. Egyszerre népszerű ember lett, a magyar nép benne látta kívánságai hirdetőjét és bátor védelmezőjét, három helyen is képviselővé választották. Már 48 előtt is ő volt a legradikálisabb, a nemzeti szabadság mellett társadalmi reformokat is követelt. Most sem elégedett meg a jobbágyok felszabadításával: a földesuraknak a felszabadított földekért nem volt hajlandó váltságdíjat fizetni. Nem akart Habsburg-uralmat, de nem akart nemzeti uralkodást sem. A mindenrangú jobbágyok felszabadítását hirdette, és követelte, hogy a földesurak adják vissza azokat a földeket és legelőket, melyeket századokon át jogtalanul elfoglaltak a szegényparsztoktól. Nagy érdeme, hogy sohasem választotta ketté a parasztság és a munkásság sorsát, hanem azok közös összefogását hirdette. És azt hirdette, ami azóta megvalósult hazánkban, hogy „ azé a föld, aki megműveli”. Azt akarta, hogy ne a here urak, hanem a dolgozók kezében legyen a hatalom, ő úgy mondotta, hogy „ nemzetté akarja tenni a népet”. Így lett a népi követelések szószólója. 1848-ban meglátta, hogy a szabadságharc fegyveres kitörésével a földkérdés összeesett a haza megvédésének kérdésével. Táncsics földhöz akarta juttatni a szegény parasztságot, hogy ha a honvéd harcol az osztrák ellen, a haza földjét, mint a saját földjét védelmezze a betörő ellenség ellen.

A szabadságharc leverése után Táncsicsot is halálra ítélték, mint sok-sok nagy hazafit. A dicsőséges szabadságharc Táncsicsnak több volt, mint nemzeti szabadságharc, neki társadalmi forradalom is volt s most egyszerre mindennek vége lett. A haza alázatos szolgája, nemzete lángoló szerelmese, a nép leghívebb barátja, amolyan kivert szegénylegény lett, akire minden jöttment vadászhatott. Ő nem menekült ki külföldre, hanem házában a föld alatt olyan elmés rejtekhelyen húzódott meg nyolc esztendőn át, hogy nem akadtak rá az ellenforradalom rendőrkopói. Amikor enyhült a megtorlás, Táncsics is előkerült s újra munkába kezdett. Nem azt a tanulságot vonta le a szabadságharc bukásából, mint a megalkuvók, hogy le kell bocsátani a nép előtt a javító újítások rostélyát, hanem azt, hogy át kell formálni az egész uralkodó társadalmi rendet. Így történt, hogy a forradalmi agitációért újra börtönbe vetették. A fogságból hétévi börtön után 1869-ben szabadult ki. Megpróbáltatásokkal teli életre nézhetett vissza: hatvanegy esztendős volt ekkor. Egy évre rá Táncsicsot, a szegényparasztság hajdani vezérét, az elégedetlen parasztság televényföldjén, Orosházán képviselővé választották. De ekkor sem volt kedves a hatalmasoknak: azon az ürügyön, hogy nem tette le a kívánt biztosítékot lapjáért, az „Arany Trombitá”- ért, újra börtönbe zárták, immár harmadszor. Egy hónap múlva szabadult, éppen az országgyűlés megnyitására, és mint legidősebb képviselőt, korelnöknek jelölték az egykori jobbágyfiút: hetven éves volt ekkor. De szeme annyira meggyöngült a sok raboskodásban, hogy látását csaknem elvesztette, olvasni nem tudott s nem fogadhatta el a ráeső megtisztelő méltóságot.

Nem építő politikus ő, de eszmékért tüzesedni, harcolni most is kész. Nem tart a megalkuvókkal, de nincs ereje, hogy új világot teremtsen. Húsz éven át egyre ontotta társadalmat változtató szép gondolatait és írásai elásva, kéziratban maradtak. Negyvennyolcban csaknem egyedül döngette a magyar osztályépület kapuit, ha nem is tudott rajta diadalt venni. Szabadabb társadalomjavító eszméiből életében nem lett komoly program soha, belevesztek azok az akkori európai szabadsághullámok, a „ vörös republikanizmus és az utópista szocialisták útvesztőibe: a tudományos szocializmus tanításait ő még nem ismerte. Szelleme túl magyarkodóvá vált és néha háttérbe szorította a igazi népi, nemzeti gondolatot. Részt vett a munkásmozgalmakban, de lassanként elszigetelődött, nem volt képes már haladni a változott idők változott feladataival.

Öregszik és elszegényedik, abból él, hogy a pesti utcákon és falusi városokon népies füzeteit és régi könyveit árulja. Törhetetlen küzdelemmel elérte, hogy hat könyve mégis megjelent nyomtatásban. Egy régi metszet őrzi ebből az időből arcvonásait. Pompás, ősz, fehérszakállas arc ez. Öreg, de cseppet sem aggastyán. Mily örömmel váltanánk vele egy megtisztelő kézszorítást! Micsoda homlok! Alatta dús szemöldökíve alól végtelen jóságos szem fénye csillan elő. Szeretetet sugároz, erős hitet, de áraszt megbízhatóságot és önbizalmat is, határozott elszántságot. A lélek mélyéből e szemeken át akarat, bátorság és törhetetlenség lövel. Táncsics nyolcvanöt évet élt. Küzdelmes élete összefűz két évszázadot és teli olyan eseményekkel, melyek megrengették a világot. Mintha egy Jókai-regénynek peregnének a lapjai. Mint ifjú ember végigélte a világreakció évtizedeit, a nemzeti elnyomatás korát, mint férfi segítette nemzetét a haladásért folytatott nehéz küzdelmekben, negyvennyolcban élén állt a hazáért és a népszabadságért vívott harcoknak, a forradalom leverése után a föld alatt élte át a gyalázatos ellenforradalmi kort, a hóhér Haynau vérengzéseit. Hatvanhét után átéli a nemzeti és társadalmi csalódásokkal teli esztendőket és nehezen viseli el azt az új világot, mely 48 romjain és 67 ingatag és hamis alapzatain teremtődött.

Volt idő, amikor tilos volt a Kerepesi-temetőben sírját megkoszorúzni. Volt idő, amikor csaknem elfeledték és Ady Endre verse terelte felé a dolgozó Magyarország figyelmét: „ Kend volt Táncsics Mihály – A mi kora lelkünk – Attila ugarján – Táblabírók földjén – Szenvedő szerelmünk.” Ma becsüljük, szeretjük a népért harcoló Táncsics Mihályt, és példáját őrizzük. Szelleme itt munkál köztünk és bennünk, az országépítő népben. Benne él Táncsics Mihály hazánk új rendjének virulásában, öröksége sarjad a népi demokráciában, ahol egyek vagyunk nemzeti szabadságban és haladásban. Szülőföldjén már szobor hirdeti a magyar nép megbecsülését. Halála hatvanadik évfordulóját június 28-án ünnepségekkel ülte meg az egész ország.

(1955.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szeretettel köszöntök
Minden kedves böngészőt!





"Legjobb lenne hallgatni,
nem mozdulni,megállni,
nem érezni és nem látni?,
de akkor elfelejtenék embernek lenni!"
jazsoli5