Idegen országban szent
zsolozsmaszóval fölmagasztalt magyar királyleány, hadd tűnjék föl még egyszer
glóriafényes fejed, szólaljanak meg a legendák, az erény és istenfélelem, a
jóság és emberszeretet dicsérő énekei...
Mintha búgna az orgona s
fölcsendülne a hívők ajakán a templomi ének, aztán elhallgatna, hogy megkezdje
csodatörténetét a szent királyleánynak a komolyarcú pap, kinek derekát fehér
kötél övezi s ezüst szálakkal tarkált szakálla mellére símul, Pelbárt atya, a
híresnevezetes ferencrendi barát.
Imhol következik, hallgassátok
keresztényi türelemmel.
„Adaték Isten különös jóságából ez
bínös világra II. András magyar királynak egy csodálatosan szép és szelid
magzat, kinek neve lőn a szent keresztségben: Erzsébet.
Bíborban születék, bársonyba
takarták, aranyos bölcsőben ringaták királyi cselédek, s nagy öröme telék benne
a jámbor királynak, pedig ingyen sem tudá, minémű sorsra választotta el az
Úr...
Mert fajmi titkosak az Úrnak
rendelései!
Elhiteték a gyermek szívében Isten
keze által a jónak magva; ez a mustármag, melyből kikelendő a legszebbik
virtus: az emberszeretet.
Aranynak, ezüstnek maszlagja meg nem
fogta szívét, színes cifrasága a királyi udvarnak el nem kápráztatta szemét,
valameddig gyermeksorban Magyarországon volt, irígység, kevélység soha nem
bántotta.
Pedig kevélységgel teljes úrasszony
volt Gertrudis, az anya, haj, szomorú emlék maradott utána; áldást nem mondott
rá a magyar nép ajka sok idő multán sem.
Hófehér galamb volt a királyleány
szíve, epe nélkül való minden gondolatja, ártatlan szándéka.
Történék, hogy jöve szép
Thüringiából sok cifra levente, atyafiságos volt Gertrudis velük, fogadta
szíves indulattal, meg is mutatta nekik kincsesházát, vendégségben őket őri
módon tartotta, s elküldötte velük legkisebb leányát, Erzsébetet, messze
idegenbe mátkául, hadd legyen eladó kort érve Thüringi Lajosnak a hitvestársa.
Régi ígéret volt, beváltották híven.
Ez is, az is gyermek, majd felnőnek
együtt, egymáshoz törődnek; míg hajlós a vessző, egymáshoz fonódik. Káprázatos
fényű ruhát, arany-ezüst marhát, temérdeket, adott a hívságos asszonykirály
véle mátkaajándékul, mert ne mondja senki, hogy a magyar királyleány üres
kézzel került idegen országba.
Igy akarták, így lett.
Isten keze alatt van az ember
mindenütt: fűszál meg nem görbül, hernyót el nem tiprunk, szikla nem reped meg,
az egy napig élő állat sem pusztul el az ő híre nélkül. Jónak, nyájasnak és
szelidnek maradt meg, s hajadonkort érve, szépek közt is legszebb, jók közt is
legjobb volt a magyar királyleány, kiben nagy kedve telt jegybéli mátkájának,
Thüringi Lajosnak.
Elszakadt, az igaz, szülőhazájából,
de az ő hazája nem ez a világ volt, muló örömével, kicsiny bajaival, hívságos
voltával, hanem az a jobbik, hova felesengett a lelke, a szíve gyakorta imában:
- Világ Megváltója, bűnösök ótalma,
én szívem szerelme, hozzád vágyakozik én csüggeteg lelkem az öröm percében, a
bánat órájában; te vagy a Szeretet és te vagy a Jóság betlehemi jászol isteni
lakója, én édes Jézusom...
***
Királyleány jóságát nem értették meg
az idegen országban a fizetett szolgák, hideg atyafiak, bizony hites ura sem
értette őt meg, mert ember erejét meghaladó vala.
Beteglátogatni, koldust felsegíteni,
hogy jutna eszébe azoknak, akiket a szerencse karja hímes vánkosokon ringatott
mindétig?... Kik a földi öröm mérgét ízlelték csak, nem érthetik meg az éhezők
panaszát, hideg téli fagytól dermedők reménykedésére nincsen azoknak vígasztaló
szavuk.
Nézzétek... nézzétek ezt a
királyleányt!
Ott hagyja a kastélyt titkon, hogy a
nyomorultak kunyhóiba menjen könnyet letörülni szenvedők arcáról; az öröm
napjának sugarát lopni be, hol örömtelenség a nappal s az éjjel... Az egyiknek
pénzt ad, a másiknak ételt; bélpoklas homlokát ő harmatkezével végigsímogatja;
koldusasszonytól a félholt gyermeket átveszi s keblén melengeti, mintha az ő
édes magzata lenne az.
Ime földre szállott a Jóság angyala;
szárnya lebbenését földi ember ingyen sem hallja meg, szavát sem veheti, de
ahová betér, onnan szégyenkezve sompolyog ki a bú fátyolos alakja, fényességgel
telik meg a kisded hajlék, s az áldó szavakat, ha még oly gyöngék is, meghallja
valaki odafenn az égben...
***
Inség pusztít, a legrettenetesebb
minden inség között: éhhalál.
Szedi áldozatát könyörtelen módon,
de a kastély népe ügyet sem vet erre. Nekik van mit enniök, mással nem
törődnek.
Csak Erzsébetnek fáj a szíve erősen.
Ennek a jó szívnek vajjon ki mérhetné meg a szomoruságát?
Menne segíteni, od’adná mindenét,
utolsó falatját osztaná ki a halállal küzködők között, de nem szabad.
Megtiltották neki, kémkednek reája, hogy nyomban besúgják a grófnak:
- Ime, újra járja hitvestársad a
szegények útját; nyavalyát csempész be az inségeseknek büzhödt viskójából.
És a királyleány szíve föl-földobog:
- Üdvözítőm, hiszen te tanítottál az
emberszeretetre. Bölcsek legbölcsebbje bekötött szemű gyermek tehozzád képest,
vaktában cselekszi badar elmével, amit tesz.
Összekuporgatja az ételmaradékot, s
mikor nem láthatják, indul vele emberszerető útjára, hogy az éhhaláltól
legalább egy ártatlan gyermeket megmentsen. Kötényébe rejtve azt, megy ki a
várkastély ajtaján.
Hideg van künn, még a tél javában áll,
lábai alatt a hó csikorog s arcát metszi a szél.
Elébe lép a férje, aki lesett rája:
- Hová mégy?
- Eressz tovább, férjem, a Jézus
nevében!
- Mit viszel? Mutasd meg!
Ó, csodák csodája!
Ételmaradék helyett rózsák
illatoznak, harmatos szép rózsák a jámbor úriasszony kötényében.
- Bocsáss meg, vétkeztem,... eredj
tovább utadon, Isten választottja... Menj a szegényeknek megvígasztalására s
jaj annak, ki rólad gonosz rágalmakat ejt.
Hitnek szép virága, be megtelik égi
illatoddal a kételkedő szív, légy áldott!... légy áldott!...
****
És azóta járták a grófi palotát a
koldusok. Alamizsnát esdő szavukat fölfogta valaki, üres kézzel el nem
bocsátotta.
Történék pedig egy napon, hogy
eljött kenyeret koldulni egy szegény nyavalyás, fekélyes sebekkel teljes
ember... sírva járult Erzsébet elé, nem is panaszolva sok szóval az ő baját...
csak odaroskadt a palotaküszöbre.
Erzsébetnek szíve megesett rajta és
fölsegélte a nyavalyást, beléfektette patyolat ágyába, mert embernek nézte s
kínját megértette.
Nosza a besúgók szaladnak a grófhoz:
- Bizony, gróf úr, rosszul teszed,
hogy ellágyultál minap, lásd a magyar királylány, a te hitvestársad, gonoszat
rejteget asszonyházában, siess íziben, és te szemeddel lássad!
Siet a gróf, siet asszonya házába,
szelid arcán kigyúl a haragnak lángja:
- Kit rejtegetsz asszony?
- Jámbor uram, senkit!
És olyan ártatlan Erzsébetnek arca.
Széthúzza a gróf az ágy selyem
kárpitját és – az Üdvözítőt látja ott, töviskoszorúval megvérzett a feje és a
szenvedések szenvedése arcán...
A gróf térdre roskad és elkezd
zokogni.
Erzsébet fejét mintha dicsfény
koszorúzná.
***
Olvasták úgy-e régi krónikákban,
hogy a koronáját vesztett király messze elbujdosott komor rengetegbe, s átkozta
az Istent, miért hagyta őt el?... Erdők vadja lett a cimborája s gazdag lakomák
helyett csak gyökér táplálta, s fanyar gyümölcse a vadalmának, vadkörtének,
kökénybokornak, csipkerózsának. ... Hallottátok úgy-e?...
Még cudarabb sors várt a magyar
királylányra, mikor férje elment a Szentföldre harcolni Krisztus sírjáért vad
pogányok ellen. Elment s vissza nem jött.
Erzsébetet akkor elűzték hazulról,
árva gyermekei ruhájába fogóztak, s apjuk hajlékábul szegényebben az útszéli
koldusnál mentek... mendegéltek faluról falura, városról városra.
Ha ezt tudta volna a büszke
Gertrudis..!
Thüringia grófi asszonya koldus
lett, szegényebb a legszegényebbnél. A világ azt hitte, de ő másképpen
vallotta. Megtanult dolgozni, sárkunyhóban lakva, szőrruhát öltve a királyi
termetre, szorgalmas két keze tűt forgatott és orsót, dolgozott magáért,
másokért, s megosztá sanyarú falatját a még szegényebbekkel.
Mert aki dolgozni tud, az nem
szegény és nem szánalomraméltó.
Ha leteríté szomorú fátyolát az este
a sürgő-mozgó világra, s Erzsébetnek kiesett kezéből a kenyérkereső tű – letérdelt
a kunyhó vert földből taposott padlójára és így imádkozott:
- Üdvözítő Jézus, légy ezerszer
áldott, mert szegénnyé tettél, s közelebb juttattál magadhoz, Úr Jézus, árvák
és özvegyek vígasztalója!...
És az a sárkunyhó fölért palotákkal,
mert belé költözött az Úrnak malasztja, az áldások áldása: a megelégedés!
***
Hol a betegnek sóhajtása fölszáll s
vívódik a test a halállal: egy kórházban tölté utolsó éveit a testi irgalmasság
legszebb munkájával: ápolta a sínylődőket.
Az emberi jóság egész teljessége
kellett ehhez. Örvendeni könnyű az örvendezővel, de a haldoklónak végső
pillanatát megkönnyíteni vajmi nehéz munka.
Nehéz talán nekünk, gyarlóság
rabjainak, neki gyönyör volt az...
Keze érintése megszüntette az
életemésztő belső forróságot, szeme pillantása áldássá változtatta a halállal
vívódók nehéz átkát, szava megtérítette az istentagadót.
Nem az embereket, hanem az
Isten-embert szolgálta édes alázattal.
Hivták: jöjjön haza, királyi fény
várja Endre országában, s annyi esztendőnek keserűségeért megvígasztalódik.
Sírva rimánkodtak a követségbe jött fényes magyar urak, ékes szavakkal
festették a kívánatos földi boldogságot, ami még reá vár – de ő nem ment haza.
Haza?... Hol volt a hazája? Ez a
siralomvölgy talán, melyben hívságos zarándoklás a rövid földi élet?...
Oda tért meg ifjan az örök hazába,
hol a koldus és király, a szegény és gazdag, a szolga és az úr mind, de
mind egyformák.
Az Úr magához szólította
szolgálóleányát.
***
Illat, csoda-édes illat áradott kit
estéből napokig, hetekig... Bénák meggyógyultak, vakoknak visszatért látásuk,
kik odazarándokoltak hült teteméhez a megdicsőültnek. Ezren meg ezren kísérték
koporsóját Marburgba, s lőn a sírja szent zarándoklóhely századokon által.
Emlékezete lőn a hitnek forrása,
amely ki nem apadt, hanem buzgott, buzgott századokon által s buzog mind
maiglan.
Amit meg nem adott királyok hatalma,
dúsgazdagok kincse, amit a világnak sokra tartott minden dicsősége nem ad meg
az embernek: milliók hálája, milliók imája dicsőíti ma a marburgi szentet, a
magyar királylányt.
Ki nehéz keresztjét kínnal hordja –
imhol a szent példa: buzduljon föl rajta, s értse az Isten-embernek
legfenségesebb parancsát:
Szeresd felebarátodat mint
tenmagadat!
Amen!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése