Az ördög
bújt az osztályba. Reggel, mikor bejöttünk, új szemétládát találtunk. Szép,
nagy szemétláda, polituros. Azonnal kiderült, hogy egész kényelmesen el lehet
férni benne.
A
szemetet természetesen kiszedjük belőle, és szépen eltrancsírozzuk a tetején.
Ehhez művész ösztön kell. Körös-körül egyenlő távolságban kenyérbelek jönnek:
közepére, mint valami dísztárgy, egy nagy darab szalonnahéj. Mindenki rendez
valamit: régi vasakat, tollszárakat viszünk a szemétkiállításra, amit belépődíj
mellett mutogat a Deckner.
A
második tízpercben váratlanul kitör a cédularagasztás. Először Kelemen hátán
jelenik meg egy rövid jelentés, mely tudtul adja, hogy az illető önmagát
„szamár”-nak minősíti, s ezt minden külön értesítés helyett állandóan reklamírozni
óhajtja. Kelemennek aztán bizalmasan megsúgja valaki, hogy elhatároztuk, hogy
cédulát ragasztunk Roboz hátára. Kelemen röhög magában és csakhamar föltűz egy
hasonló cédulát Roboz hátára. Roboz már öt perce röhög velünk együtt Kelemen
céduláján. Kelemen már fuldoklik, hunyorog a szemével – a röhögés nő, dagad,
egyre vidámabb lesz, orkánná fajul -, de minél jobban röhögnek ők egymáson, mi
annál jobban röhögünk őrajtuk.
Aztán a
következő dolgot találja ki valaki. Az ember odamegy például Auerhez, aki
szorgalmasan ír valamit: lihegve nekiszalad lázasan, örömtől feldúlt arccal –
kapkodó hangon karon ragadja. „Gyere, gyere, gyorsan…!” fuldokolja és viszi
magával. Auer kapkod, nem érti. „Na, mi az, mi az, mi történt, hová?” kérdi
izgatottan és ijedten, és szedi a lábát. A másik nem felel, lihegve cipeli,
keresztülvonszolja a folyosón, felrohan vele a harmadik emeletre, Auer agyán
villámgyors iramban többféle lehetőség mozgó képe száguld. A nagybácsija jött
meg Amerikából. Az igazgató hívatja, mert konferencia volt és ott végre
megállapodtak a tanárok, hogy ez az Auer egészen kivételes, érthetetlen zseni,
amilyent egy században egyet szül csak a korszellem és azért rögtön ki kell
adni neki az érettségi bizonyítványt és ezer korona ösztöndíjat egy nagy beszéd
kíséretében, amit a tanári szobában tart az igazgató. A kultuszminiszter
hívatja, aki itt van a tanáriban, direkt miatta jött, mert valaki beküldte neki
Auer legutóbbi magyar dolgozatát, amit könnyek között felolvastak az
országházban és Auerrel most kezet akar fogni a kormány képviselője. A
szabadkéz-tanár hívatja, mert egy gazdag mecénás meglátta az ő „Stilizált
levélalak” című szépiarajzát és harmincezer koronáért meg akarja venni a városligeti
Feszty-körkép helyére, amit most elárvereztek. Húszezerért is odaadom, gondolja
még hirtelen Auer, amint lihegve felérnek a negyedik emeletre. Ott egyszerre a
hírvivő, aki eddig egy szót sem szólt, elereszti Auer karját és szép lassan
megindul lefelé. Auer csudálkozva utánafordul, a lépcső alján már ott áll az
egész osztály és röhög. Auer egy percig áll, marhák, mondja aztán dühösen és
jön, szégyenszemre, lefelé, két perc múlva már ő röhög a legjobban, mikor
Robozzal csinálják végig ugyanazt.
Közben
Wlach a táblára lerajzolta Kökörcsin tanár urat, alsónadrágban, de különben
cilinderrel a fején, amint II. Józsefnek jelentést tesz az Osztály
magaviseletéről. II. József az orrát piszkálja és egy üveg Zacherlint nyújt át
Kökörcsinnek, aki köszöni alássan és jót húz az üvegből.
Zajcsek
ordít, hogy őt nem hagyják tanulni, végre fogja magát beül az új szemétládába,
magára húzza a fedelet és orrhangon énekel. Wlach jelet ad, egyszerre mindenki
elhallgat és feláll. Zajcsek rémülten dugja ki a fejét, azt hiszi, a tanár jött
be. Vad röhögés. Zajcsek megvetően kiköp a ládából és undorral magára húzza a
fedelet.
Hanem
most tényleg belép Kökörcsin. Halálos csend: egyszerre mindnyájunknak eszébe
jut Zajcsek, aki a szemétládában ül. De Zajcsek másodszor már nem hagyja
becsapni magát, nem mozdul.
És most
rettenetes óra következik. Az egész osztály egyetlen hullámzó rekeszizom, amit
képtelen erőfeszítéssel szorít le a halálos röhögés. A fojtott röhögés
forróláza lüktet a vérvörös arcokon és a halántékok kidagadnak. Mindenki a pad
fölé hajol. A csönd, melynek fenekén egy esetleges kipukkadás borzasztó réme
vonaglik, ingerlően zúg a fülünkben. És vannak elszánt, vakmerő gazemberek az
utolsó padokban akik még feszítik is a kritikus hangulatot. A kis Löbl lebújt a
padok alá, négykézláb mászkál kényelmesen, körös-körül mászta az osztályt és
egyenként megfogta a lábunkat. A szemétláda gyanúsan mozog. Kökörcsin emelt
hangon fejtegeti II. József érdemeit: hátulról meglöknek, egy hang súg rekedten
a fülembe: „vigyázz, jön a pad alatt Löbl, már a negyedik pad alatt van!”
Mindenki felhúzza a lábát a padra: a szájunk reszket a röhögéstől,
kétségbeesetten próbálok figyelni, hogy másra tereljem fantáziámat. Kökörcsin
lelkesen magyarázza, milyen szép dolog volt II. Józseftől, hogy egy
tollvonással visszavonta összes rendeleteit. Az anyja második Jóska! – mondja
Eglmayer, az utolsó percben, hihetetlenül mély gyomorhangon. Auer élesen
felszisszen: Löbl most ért odáig és belecsípett. Nézd, mondja valaki mellettem,
Kökörcsin egyik lába rövidebb lett, mint a másik.
A szemem
majd kiugrik. Most…most vége…még egy pillanat…és robban…Ebben a percben a tanár
a következő viccet csinálja:
-
Auer, mit mozgolódik maga mint egy sajtkukac?
Soha még
bohózatírónak olyan hatása nem volt közönségére. Mint gátját áttépő áradat:
harsan fel a röhögés. Percekig röhögtünk, felszabadulva, hörögve. A tanár
csodálkozva néz és elnézően mosolyog – magában megállapítja, hogy milyen
frappáns és ellenállhatatlan humora van neki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése