2013. december 1., vasárnap

Fekete István: A karácsonyfa


Érkezése eleinte valami növekvő boldog várakozást, suttogó csendet, megbocsátó jóságot és - valahonnét - fenyőillatot jelentett.

Nagyanyám az öreg szekrénybe hajolva zörög valami papírokkal, dobozokkal, aztán feláll, és a fejét csóválja.

- Hova tettem? Hova tettem?

A keresett holmi - persze karácsonyi csomagban - tehát itt van a szekrényben, vagy ott kellene lennie...mert a Jézuska már előre meghozta, és talán átadta nagymamának megőrzésre...

Ilyenkor behunyom a szemem, mintha aludnék, mert nagyanyám gyanakodva néz körülbelül négyéves és akkor még egyetlen unokája ágya felé.

- Alszol, kisfiam?

Válasz nincs, tehát a jeles unoka - alszik.

Később a kis Jézus születése elkülönült a karácsonyfától, amelyet újabban angyalok hoztak valamelyik közeli erdőből - de Jézuska parancsára , mert egyes tudálékos negyedikesek szerint: Betlehemben nincs fenyőfa, viszont az angyalok mindenütt jelen vannak - itt az iskolában is -, és ha Berta Jancsi a "rossebeket" emlegeti, befogják a fülüket.

Pár év múlva baráti köröm már maga szerezte be a karácsonyfát, s ebben a beszerzésben már én is lelkesen segédkeztem - persze önzetlenül -, mondhatnám sportból, hiszen mi a karácsonyfát Odor bácsitól, az erdésztől kaptuk.

Barátaim tehát úgy jutottak karácsonyfához, ahogy tudtak...szóval...ugye, finoman körülírva: " gazdája híre nélkül", ami a lopásnak kétségtelenül irodalmi nyelven való kifejezése.

Ezek az idők azonban elmúltak, akár a fiatalság, és az ünnepi karácsonyfát manapság úgy veszi meg az ember, mint egy pár csirkét vagy negyed kiló loptói túrót a piacon vagy a piac mellett, ahol egész erdő van kisebb és nagyobb fenyőfákból, akik talán még nem is tudják, hogy halálra vannak ítélve.

A fölszívott nedvek tartanak még az érhálózatban, a nap süt, és egy kicsit szűk ugyan a hely, de a csemetekertekben is szűken álltak egymás mellett, bár a sok ember és a lárma kissé idegen.

Jövök-megyek én is a kis fenyők között, és régen ellobbant karácsonyokra gondolok. Nézegetem őket, némelyiket már fel is állítom, és igyekszem megszeretni valamelyiket.

- Talán ez?

Igen! Ennél szebb kis fa nincs az egész piacon. Összenyomott ágait kiegyenesítem, és talpra állítom, hogy levegőhöz jusson, és megtalálja önmagát...és aztán: megismerjen engem is...

S amint hazafelé megyünk, arra gondolok: talán kicsit korán vettem meg a karácsonyfát, de semmi baj! Teraszunkon van egy múlt századbeli óriás köcsög, abba állítom a kis fát, és egyelőre még vizet is adok neki.

Így is történt.

A terasz tágas. A nyári nádszékek nagy, öreg ládámon kuporognak már, a sarokban egy kis vágott fa, és a falról egy kitömött vadmacska nézi közönyös üvegszemével a mulandóságot. És nézi a kis cinkéket és verebeket is, akik már majdnem megkopasztották, mert több tavaszon a vadmacska szőrével bélelték ki fészküket.

Sőt az idén már fecskéink is voltak, akiknek fészke elpusztulhatott valahol, mert elég későn jelentkeztek, s még akkor is napokig tanakodtak, hogy hát megfelelő és barátságos hely lenne-e ez a hely a jövendő fecskegyerekeknek.

Végül gyorsan összecsapták a fészket, ami elég gyengén is sikerült, amiből arra következtettünk, hogy alighanem új házasokról van szó...A teraszt az ideges és félénk kis madarakra való tekintettel nem használtuk.


A kis fenyőfát tehát - ami majd csak lesz karácsonyfa - beleállítottam az óriás köcsögbe, és magára hagytam, hogy ismerkedjék a kerttel, ahová jól kiláthat, s amelyben más fák között rokon fenyők is vannak, s amelyek zsongva üdvözölték kis fámat:

- Nini! Rokon gyerek!

- Itt jó és szép minden - nyújtózkodott bágyadtan a kis fenyő -, szabadabban jár a szél, s az öreg rokonok között szinte otthon érzem magam, bár kicsit még bódult vagyok...

- Elmúlik - biztattam, mert mit is mondhattam volna? - Próbálj aludni...

- Igen - suttogott a kis fa - kicsit álmos is vagyok, mert hosszú és lármás volt az út...és minden...de az öreg rokonok nyelvén a hazai szél beszélt...


Az idő kicsit alkony felé meghidegedett, és másnap reggel a kis fát élénkebbnek láttam, s arra gondoltam: miért nem árulnak gyökeres kis karácsonyfákat, amit az ember  a gyerekünnepek múltával kiültethetne a kertbe, a parkokba, akárhová...hogy tovább éljenek, mint annak az évnek karácsonyi emlékei.

- Jobb itt, ugye, mint ott a piacon egymásra dobálva? - kérdeztem, mert a kis fa gyűrődöttsége elmúlt, s mintha kicsit kihúzta volna magát.

- Igen - suttogott -, bár az átültetett fa egy darabig úgy érzi, mintha gyökértelen lenne...

- De ez az érzés aztán elmúlik, ugye?

- El, persze, s én már el is feledtem az éjjel, mert Hú járt erre, a bagoly, és csodálkozott, mert eddig nem látott itt.

- Mondott valamit?

- Nem, csak nagyot nézett, s azt kérdezte: nem szenvedek-e. Furcsa, ugye?...

- Hú bolond - mérgelődtem -, miért szenvednél? Nem vagy szomjas?

- Nem. Néha mintha kicsit aludtam volna, mert álmodtam is...hiszen ilyenkor nincsenek fecskék, és ott, a fészek peremén mégis ültek hárman...Csak néztek, és hajnal felé elrepültek.

Elgondolkodtam ezen az álmon, és megsimogattam a kis fa egyik ágát, hogy próbáljon aludni, az öreg fenyők zsongását úgyis hallja.


Aztán pár napig nem látogattam meg a kis fát, mert arra gondoltam: lassú haldoklásában talán szenved, és - igen - elég szenvedést láttam már, és vigasztalásképpen eleget hazudtam már életemben, talán már nem is él, ami - bevallottam magamnak - megnyugtatott volna.

De nem így lett!

A kis fa még négy nap múlva is nagyon élőnek látszott, nyújtózkodó ágai mintha mondani akartak volna valamit.

- Már csak pár nap van hátra - mondtam, csak hogy mondjak valamit -, aztán kigyulladnak a gyertyák az ágaidon, és minden más fény elalszik a szobában...szép leszel...

- Igen - nyújtózkodott a kis fa -, és aztán el is múlik minden, és talán újra kezdődik minden...

- Nem értem! - döbbentem meg.

- A fecskék mondták! A három kis fecske minden éjjel megjön álmomban...

- Három? Öten voltak...

- Igen, mondták is az öregek, de a hosszú úton egyet megölt a sólyom, s egy elpusztult a hálóban, amelyet a tengerparton emberek feszítettek ki a vándorló madarak pusztulására. Tudod: azok - így mondták a kis fecskék álmomban -, akik nagyon szépen énekelnek.
Santa Lucia...Santa Lucia...ezt énekelték, és megfojtották a rigókat, a poszátákat és a fülemüléket is. Megfojtották a dalt...

- Igazat mondtak - komorodtam el -, igazat mondtak! - És arra gondoltam: az emberek nem fojtják meg végül önmagukat is?

- És Hú, a bagoly is járt erre az éjjel - suttogott tovább a kis karácsonyfa -, de mintha a fecskéket nem is látta volna. Hajnal felé aztán én is aludtam egy kicsit, s amikor felébredtem már üres volt a fecskefészek. És most kicsit álmos is vagyok. És az öreg fenyők csak úgy maguk közt suttognak...nem értem őket...

Hát aludj, kis fám - gondoltam, és otthagytam az öreg köcsögben, de mintha mégis velem maradt volna, mert egész nap rá gondoltam meg az öreg fenyőkre is, amelyeket kivágnak jövőre: s a helyükre házak épülnek.

Végül csak házak lesznek és csak emberek?...

És arra is gondoltam, nem veszek többé haldokló kis fenyőfát még hátralevő karácsonyaimra, az emlékezés és a szeretet lángja nem bennük, hanem énbennem, magamban van.

Ez megnyugtatott.

Milyen könnyen megnyugtatja magát az ember!...Aztán pár nap múlva újra meglátogattam a kis fenyőt, és nyugalmamnak megint vége lett. Mintha aludt volna, de amikor ki akartam osonni, utánam suttogott, hogy nem alszik, csak egy kicsit szomorú.

- Miért?

- A bagoly járt erre megint az éjjel, és le is szállt ide a párkányra, mert ő megérzi a romlást és a pusztulást...

- Miféle pusztulást?

- A bagolynak csodálatos szeme van. Belenézett ebbe a nagy edénybe, és megmondta, hogy...hogy nincs gyökerem...Az a kis víz, amiben állok, csak azért van, hogy megérjem a karácsonyt...és félholtan is örömet szerezzek, mert ez a rendeltetésem...És ez nagy öröm lesz mégis, mert amíg örömet tudok szerezni: élek is!

A kertben sóhajtva zsongtak az öreg fenyők, a kopott vadmacska üvegszeme homályos lett, és nem nézett sehová, s lent, a vastag avaron egy öreg varjú totyogott.

- De a kis fecskék újra itt voltak - suttogta tovább a kis fa nagyon halkan -, és látogatásuk kárpótolt mindenért, pedig sok szomorúságról is beszéltek.

- Miről?

- Égő házakról és halott emberekről, kínlódó anyákról  és sebesült gyermekekről...mert háború őrjöng téli szállásuk körül, embertelenség és testvérgyilkosság...

És azt mondták a kis fecskék: bármi történjék is, millió tőr és csapda leselkedik rájuk, tüzön-vízen keresztül is visszajönnek ide, nemcsak azért, mert itt születtek, nemcsak azért, mert itt a fészek és az otthon, hanem elsősorban most azért is, mert ebben az országban béke van.

/Forrás: F.I., Tarka rét/

1 megjegyzés:

Szeretettel köszöntök
Minden kedves böngészőt!





"Legjobb lenne hallgatni,
nem mozdulni,megállni,
nem érezni és nem látni?,
de akkor elfelejtenék embernek lenni!"
jazsoli5