2014. január 2., csütörtök

Tormay Cécile: Bujdosó könyv (részlet)





November 22.

Az ég lejött a magasból, és ráfeküdt a háztetőkre. Szüntelenül hull a hó, és növekszik az utcákon. Már bokáig ér. De a köztisztasági hivatal hiába ragasztja ki a plakátjait, hiába hívja hólapátolásra a munkásokat 20 koronás napszám mellett. Röhögve olvassák el, és odébb mennek, és felszedik a munkanélküli-segélyt. A hó pedig nő és emelkedik, befújja a kapuk alját, térdig ér a csendesebb sikátorokban.

A Keleti pályaudvar tájékán mintha porzódó fehér szántásban gázolna az ember. Benn a fedett pályaudvaron is puhán jár a lépés. Ott a piszok és rothadt ételhulladékok nőnek halomba. Senki se takarít többé. Van munkanélküli-segély!

Ma már az üdítőállomáson is elviselhetetlenül nehéz szag fojtogatott. Férgek mászkáltak a falon. A sebesülteknek kijáró kenyér szinte ehetetlen. A tea már csak moslék. Kályhát nem fűtöttek, és a hideg megmarta az embert. Soha a háború alatt olyan kétségbeejtően szomorú nem volt ez a hely, mint most. Pedig a sebesültek mintha fogynának, átutazó katonával van tele a terem. Jönnek messze csataterekről rongyosan, éhesen, és gyakorta csak ott tudják meg, hogy nem mehetnek már haza. Nincs hová…Szerbek, oláhok, csehek szállták meg a magyar parasztok ősi falvait.

Egy székely huszár ült a padon, és hangosan átkozódott, és közben fel-felzokogott, mint egy gyerek. Egy öreg bánáti paraszt, sebesült vén katona, két térdére könyökölt, és a szeméből csak hullottak a könnyek. – Die Serben san bei uns! Armes Vaterland, armes Vaterland. – És a szanitéc-őrmester vörös gombos sapkája alatt röhögött.

Aztán egy asszony jött be az ajtón, két kicsi gyermeket húzott maga mellett. Kenyeret kért. Három napja jöttek étlen: - Károlyihoz megyek, tegyen igazságot. Az uram hivatalnok odalenn a Bánságban. Elfogták a szerbek. Megbotozták, hogy elájult bele. A többiek is úgy vannak. Aki nem teszi le nékik a hűségesküt, az botot kap meg börtönt. Nincs már ott, kérem alássan, magyar közigazgatás…A csendőreinket is lefegyverzik. Aztán meg rekvirálnak, nem fizetnek. Újság se jár, mindet elkobozzák. Azt mondják „ kutya magyar”, meg hogy ott már Szerbia van. Posta sincsen. A magyarok levelét felbontják, és ha pénz van bennük, azt megtartják maguknak.

Az egyik katona egészen közel jött, és tátott szájjal figyelt:

-          Maga is bánsági? – kérdezte az asszony. – Na hát akkor ne menjen ám haza! A szerbek besorozzák a mieinket. Elviszik kényszermunkára. Onnan pedig nem jön vissza senki.

Az ember egy darabig értelmetlen arccal nézett rá, aztán gyámoltalanul motyogta: - De hiszen most béke van…

Közben szürkülni kezdett az este. A szurtos terem nagy csillárja sötéten lógott le a mennyezetről. Hevenyészett oldalkarok égtek, és kellemetlen elszórt világosságokat fúrtak bele a homályba. Egy vak katona, aki kék pápaszeme alatt állandóan, furcsán mosolygott, mintha görcs kényszerítette volna az arcát, hanyatt feküdt a lócán, és a sapkáját világtalan szemére borította.

-          Ugye alföldi ember maga?
-          Szalontáról való vagyok…dünnyögte álmosan.

És egyszerre láttam a rónát a régi nyarak rekkenő melegében, és láttam a legény elnyújtózva boglya tövén, ahogy déli pihenőre a nagy világosságban a szemére vágja pántlikás, pörge kalapját.

A világosság nem kápráztatja többé, és a földet, amelyen ezer éve álmodnak szépet  magyar legények, el akarná rabolni az oláh.

-          Szegény! Vajon tudja-e, hogy hiába adta oda két fiatal szemét? Az egyik szanitéc bejött és mondta, hogy sebesültek vannak odaát a barakkban. Vera testvéremmel teát és kenyeret vittünk. Ahogy mentem, a fal végéből beszédet hallottam. Katonák beszéltek maguk között: - Úgy beleszúrtam a bicskámat, hogy a hátán jött ki. A másik megugrott. – Én is elküldtem egyet – dörmögte egy mélyebb hang. Azt hittem, álmodom. Állva maradtam, de ettől kezdve nemigen értettem, amit mondtak, sajátságos tolvajnyelven beszéltek maguk között. Följelentem őket – csak egy pillanatra gondoltam ezt. Ekkor láttam, hogy az aranycvikkeres, vörös karszalagos őrmester odamegy hozzájuk, és kezet fog velük…Nem, nem lehet itt már semmit feljelenteni. És odébb indultam. Mögöttem hangosabb lett a beszéd. Közben egy nevet mondtak. De ez csak öntudatom felszínét érintette. Egy darabig csak hangzás maradt. Jóval később eszméltem rá: hiszen én már hallottam azt a nevet. Kun Béla – kommunista agitátor volt Oroszországban. Több társával őt is Trockij küldte haza, hogy neki dolgozzék Magyarországon. És ezek az emberek állítólag pénzt is hoztak magukkal. Sok pénzt. Azt mondják, összeköttetésben voltak az októberi eseményekkel. Mások is jöttek utánuk. A kormány tud róla, mégis átereszti őket a határon. Trockij, Liebknecht, Luxemburg Róza és ezek…Szálak szövődnek a távolságok felett, alagutak kúsznak a föld alatt.

Budapest külvárosaiban már véres szemű, csúf fenevadak járnak. Ma még a falhoz lapulva, behúzott körömmel, nesztelenül lopakodnak a homályban. De holnap – ki tudja?
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szeretettel köszöntök
Minden kedves böngészőt!





"Legjobb lenne hallgatni,
nem mozdulni,megállni,
nem érezni és nem látni?,
de akkor elfelejtenék embernek lenni!"
jazsoli5